divendres, 21 d’octubre del 2011

LA RECITACIÓ

La sessió de COED d'avui, 21 d'Octubre, l'hem començat escoltant un poema recitat per la Rosa Soler. El poema diu així:

DIVISA 

A l'atzar agraeixo tres dons: haver nascut dona,

de classe baixa i nació oprimida.


I el tèrbol atzur de ser tres voltes rebel.


Maria-Mercè Marçal
Biografia
www.flickr.com


A continuació, la Rosa ens ha ensenyat un petit trava-llengües i entre tota la classe l'hem recitat repetint-lo diverses vegades, ja que les repeticions a l'hora de memoritzar ajuden i faciliten l'aprenentatge d'aquest "poema". 

"Una gallina xica, tica, mica, camacurta i ballarica, va tenir sis fills xics, tics, mics, camacurts i ballarics. Si la gallina no hagués estat xica, tica, mica, camacurta i ballarica, els seus fills no haurien estat xics, tics, mics, camacurts i ballarics".


Desprès, hem vist un tros d'un programa del canal 33 sobre un homenatge al poeta Miquel Martí i Pol. Els poemes que hem vist anaven relacionats amb el menjat. Hem pogut diferenciar tres tipus diferents d'expressar un text:
  • Recitació teatral: "Pa amb tomàquet", és una recitació tractada amb humor i teatralitat.
  • Recitació des del cor: "Parlem de tu", és una recitació com si digués el vers, com si li surtis del cor. Posant sentit a les paraules. Aquesta poesia l'ha recitat l'Ariadna Gil i realment se l'ha veia emocionada.
  • Recitació llegida: "Ara, Miquel", l'han recitat dos poetes en veu alta, l'han llegida i no han expressat tant sentiment, sinó, que era un representació d'ells dos. 
No és el mateix recitar que dir.
  • Recitar: Dius les paraules com una cantarella, però no et surt del cor. 
  • Dir: Ho diem com ens surt del cor.
Hi ha diferencies entre dir un text des de el cor o senzillament recitar-ho:
  • Dir un text des de el cor: Ho sents
  • Recitar-ho: Ho dius de memòria
Hem de tenir en compte:
  • Que qui llegeix el text ens fa la feina de descodificar i qui escoltem tenim la feina d'escoltar i entendre i, llavors, hem de reconstruir la imatge i és un procés llarg i lent. 
  • El temps ens el dona el que llegeix. I aquest ha de procurar la velocitat
  • El que llegeix ha d'anar a poc a poc i fer pauses, és a dir, a nivell tècnic quan hi ha punts i comes, perquè qui escolti pugui tenir temps a recopilar tot el que acaba de dir qui recita. 
  • Quan fem lectures en veu alta per millorar el nivell, és recomanable que després de les comes esperem tres segons i després dels punts, cinc segons. 
A continuació hem resolt dubtes sobre el treball de territori i hem fixat la data en la que recitaríem el nostre poema escollit, de manera individual davant de tota la classe. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada