A l'atzar agraeixo tres dons: haver nascut dona,
de classe baixa i nació oprimida.
I el tèrbol atzur de ser tres voltes rebel.
I el tèrbol atzur de ser tres voltes rebel.
Maria-Mercè Marçal
Biografia
www.flickr.com
A continuació, la Rosa ens ha ensenyat un petit trava-llengües i entre tota la classe l'hem recitat repetint-lo diverses vegades, ja que les repeticions a l'hora de memoritzar ajuden i faciliten l'aprenentatge d'aquest "poema".
"Una gallina xica, tica, mica, camacurta i ballarica, va tenir sis fills xics, tics, mics, camacurts i ballarics. Si la gallina no hagués estat xica, tica, mica, camacurta i ballarica, els seus fills no haurien estat xics, tics, mics, camacurts i ballarics".
Desprès, hem vist un tros d'un programa del canal 33 sobre un homenatge al poeta Miquel Martí i Pol. Els poemes que hem vist anaven relacionats amb el menjat. Hem pogut diferenciar tres tipus diferents d'expressar un text:
- Recitació teatral: "Pa amb tomàquet", és una recitació tractada amb humor i teatralitat.
- Recitació des del cor: "Parlem de tu", és una recitació com si digués el vers, com si li surtis del cor. Posant sentit a les paraules. Aquesta poesia l'ha recitat l'Ariadna Gil i realment se l'ha veia emocionada.
- Recitació llegida: "Ara, Miquel", l'han recitat dos poetes en veu alta, l'han llegida i no han expressat tant sentiment, sinó, que era un representació d'ells dos.
No és el mateix recitar que dir.
- Recitar: Dius les paraules com una cantarella, però no et surt del cor.
- Dir: Ho diem com ens surt del cor.
Hi ha diferencies entre dir un text des de el cor o senzillament recitar-ho:
- Dir un text des de el cor: Ho sents
- Recitar-ho: Ho dius de memòria
Hem de tenir en compte:
- Que qui llegeix el text ens fa la feina de descodificar i qui escoltem tenim la feina d'escoltar i entendre i, llavors, hem de reconstruir la imatge i és un procés llarg i lent.
- El temps ens el dona el que llegeix. I aquest ha de procurar la velocitat.
- El que llegeix ha d'anar a poc a poc i fer pauses, és a dir, a nivell tècnic quan hi ha punts i comes, perquè qui escolti pugui tenir temps a recopilar tot el que acaba de dir qui recita.
- Quan fem lectures en veu alta per millorar el nivell, és recomanable que després de les comes esperem tres segons i després dels punts, cinc segons.
A continuació hem resolt dubtes sobre el treball de territori i hem fixat la data en la que recitaríem el nostre poema escollit, de manera individual davant de tota la classe.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada