divendres, 4 de novembre del 2011

COMPETÈNCIES DIGITALS

A la sessió de COED, del Divendres 4 de Novembre, hem parlat sobre les competències digitals i de la importància que tenen en l'àmbit educatiu. 


Hem començat la classe amb una lectura de la Rosa Soler de dos poemes de Gianni Rodari:


Tràgedia d'una coma
Hi havia una vegada
una pobra coma
que per culpa d'un escolar
poc atent
va anar a parar al lloc d'un punt
després de l'última paraula
d'una redacció eloqüent.
La pobrissona, tota sola,
havia d'aguantar el pes
de cent paraulasses,
algunes inclús amb accent.
A l'últim, eslcafada,
va morir allà mateix
de l'atroç cansament.
Va ser enterrada
sota una creu
pel llapis vermell
del mestre,
i enlloc de crisantems commemoratius
va tenir un ramellet
de signes admiratius.




Conjur per mirar d'aprovar sense estudiar
Ai, Verge Santa,

Verge Santa!

Per què sóc tan manta?

Ai, Déu meu,

Déu meu,

estudiar és una creu!

Aquesta assignatura

és massa dura,

aquesta prova

ve massa d’hora,

i jo no vull

emplenar aquest full.

No en sé res de res

i ho escric tot al revés.

Com costa

trobar una resposta!

Fes, Esperit Sant,

Esperit Sant,

un miracle ben notable;

i miraculosament,

tots diran:

“Excel.lent,

és excel.lent.”

Seguidament, hem vist una entrevista feta per la Generalitat de Catalunya a Guillermo Orozco (en aquesta pàgina web podreu veure informació sobre ell http://guillermorozco.webs.com/), que tractava sobre les competències digitals. 


A continuació podeu visionar l'entrevista:
Edu3.cat


D'aquesta entrevista hem extret diferents conclusions que exposaré a continuació:
  • Són molt important els mitjans audiovisuals i, és bo educar a partir d'aquests. 
  • Tant la família com l'escola tenen un paper fonamental en l'educació dels mitjans audiovisuals, ja que  la relació amb la televisió dels nens està regulada principalment per la família i l'escola.
  • Els ordinadors ens van introduir al món digital
  • La imatge té un codi universal
  • Els professors no utilitzen les noves tecnologies de la imatge sinó que es basen en els mètodes que complementarien les explicacions del professor. Però, no s'ha d'oblidar que la imatge és complementària a la paraula del professor, no el substitueix, només el complementa i li dona suport. 
  • Guillermo Orozco considera que comunicar a través d'aquestes noves tecnologies de la imatge és innovar. També considera que és necessària una alfabetització múltiple a l'escola per a potenciar i així educar amb l'ajuda de les noves tecnologies fent un ús responsable i intel·ligent d'elles. 
  • I és important que sapiguem que el fet d'haver nascut a l'era digital no significa que ja se sàpiga fer un ús adequat de les noves tecnologies, sinó que també cal educar. 
Un cop finalitzada l'entrevista, vam parlar sobre els anuncis publicitaris de la televisió. L'anunci és el text argumentatiu per excel·lència i la seva finalitat és convèncer al receptor d'alguna cosa. Per aconseguir aquest objectiu, els anuncis han de cridar l'atenció. 
Llavors en vam analitzar alguns que oferien missatges subliminars i els vam passar per veure'ls:
  • El primer que hem vist es el de GALERIES (tornada a l'escola, roba de nens)
    Aquest ens va provocar una cert pas de la tranquil·litat a l'alegria i el caos. Vam comentar el fet de la música que utilitzà, les imatges en moviment, la llum que va guanyant color a mesura que l'anunci avança, la connexió amb el públic, etc.
  • El segon va ser el del cotxe GOLF.
    Aquest anunci ens va causar felicitat i sobretot seguretat. Associa l'èxit amb tenir un golf. La música que utilitzen és clàssica i elegant. El missatge subliminal d'aquest anunci és que per molt que   les coses et vagin malament aquest cotxe mai et fallarà.
                                         
  • El tercer que vam veure va ser d'una colònia de la barbie.
    El missatge que ens dóna aquest anunci és el fet d'abandonar a un amic (en aquest cas un gos) pel simple fet de tenir una colònia que porta la nena.
  • El quart i últim que vam veure era el de la marca de cotxes SEAT, que l'anomen "OH, BROTHER".
    D'aquest anunci hem extret que els publicistes juguen amb els valors de les famílies i de les persones per vendre'ns un cotxe, ja que en l'anunci abandonen a un membre de la família per aquest cotxe. 
                                         

Després de tots aquests anuncis hem pogut veure que les agències publicitàries l'únic que els importa és vendre el producte i cridar l'atenció de l'espectador. Llencen missatges subliminals que d'una manera indirecta ens manipulen.  


A continuació us deixo el blog d'en Jordi Vivancos (Mestre i Llicenciat en Pedagogia. Professor d'Ensenyament Secundari. Formador en TIC), on veiem informació sobre les Competències digitals http://ticotac.blogspot.com/2007/04/la-competncia-digital-una-nova.html 


I, per acabar, m'agradaria finalitzar amb un anunci de la coca-cola que ami personalment m'agrada molt, tot i que tots els anuncis que fa la coca-cola m'agraden i crec que també ens manipulen, però ho fan d'una manera diferent, ja que ens fan reflexionar sobre tots els problemes i les realitats que ens envolten. 

                                       

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada